torsdag 23 oktober 2014

MENS: MENSVÄRK

Torsdag den tjugotredje = en ypperlig dag att kicka igång MENS-kategorin känner jag. Målet är att diskutera mens ganska frekvent här på bloggen och att ni också ska bidra med era mens-synvinklar. Tillsammans sparkar vi menstabun i skrevet och synliggör mensen bättre än en blodig tampong.

Jag tycker att vi startar kategorin så brutalt som möjligt och första ämnet blir därmed självklart ~*MENSVÄRK*~. Det känsliga ämnet som får de utan livmoder att rygga tillbaka av skräck och fasa och reagera typ såhär:

 "Vadå, har du mensvärk?!?!?111 Det innebär att du har mens? VAFAN NU BÖRJADE JAG TÄNKA OVÄLKOMNA TANKAR OM BLOD UR LIVMODERN!!! EUWWWWWW, DU BEHÖVER JU INTE KÖRA UPP DET I MITT ANSIKTE!!! BUHU BUHU. SKA JAG BÖRJA PRATA OM MITT BAJS NU?!?!??! ÄCKLIGT!"

Så. Jag tänkte mig att vi alla kan besvara dessa 3 frågor:

1. Har du ofta/mycket mensvärk? Hur påverkar den dig i vardagen/livet?
2. Hur kändes din allra värsta hittills upplevda mensvärk? (Alla detaljer, skräckberättelser och blodigheter är varmt välkomna.)
3. Har du något riktigt kick ass tips för att bota mensvärk?

Jag kommer att dela med mig av mina svar i ett kommande inlägg och sedan publicera era svar som ni har skrivit i kommentarsfältet här.

Nu kör vi upp vår blodiga tampong i tabuns ansikte!

Jag är fakkin' skitpeppad.

8 kommentarer:

Anonym sa...

1. har mensvärk ca var tredje mensgång och är fett splittrad ang. mensvärken för den är a) så jävla fakking onödig och brutal b) jävlig för istället för att jubla för att kroppen fungerar och ger en mens blir en förlamad c) rätt skön ibland i och med att en blir lite förvarnad och inte behöver bloda ned trosor, byxor, nån känslig stackars snubbe

2. min allra värsta mensvärk hade jag typ tredje gången jag hade mens och var därför blyg och försynt och rädd för att prata om det. satt och härdade ut i skolan, grät på toaletten, grät hos läraren och fejkade influensa och fick resten av dagen ledig

3. mitt bästa mensvärkstips: lakritste samt choklad. så jäkla klyschigt men verkligen sant pga frisätter diverse substanser i hjärnan vilka verkar lindrande.

chrissy sa...

FÖRST O FRÄMST: fan va bra!!! hurra!! ser fram emot den här blodiga följetongen <3

1. Tycker att det är så svårt att svara på den här frågan. Mest pga jag inte VET vad som är "normalt"? Alltid när jag har sagt att jag har ont så har jag fått medlidande och trösteord om att "ja, så är det ju för alla". MEN JAG VET JU INTE OM ALLA HAR SAMMA SMÄRTA SOM JAG?? Har absolut NOLL koll på om jag har a) vanlig smärta b) sjukt mycket smärta eller c) sjukt lite smärta. Det gör ont vid varje menstruation. Jag blir ofta illamående och får JÄTTEOFTA den här grejen: nåt som känns som typ små grusbitar som åker från magen ner till ANAAAAALEN. (Skämmigt ord så caps lockade dat shit 4 added effect) Det är en jättekort men jätteintensiv smärta, om jag är ute och går måste jag stanna helt och vänta på att det går över, ofta dubbelvikt av smärtan, ofta kan jag inte ens andas när det här händer. Oftast försöker jag dölja att det händer och då måste jag trycka naglarna ner i handflateköttet för att inte skrika rätt ut :)))

2. När jag var kanske 14-15 och hade haft mens i några år redan. Var på släktmiddag men var tvungen att ursäkta mig och gå upp på övervåningen pch lägga mig. Låg i sängen och mådde SÅ JÄVLA DÅLIGT samt höll mig om magen pga smärtan. Kändes som om jag skulle svimma. Blev spyfärdig och hann precis upp i tid för att kräkas i handfatet. Var jätteskakig men lyckades göra rent efter mig. Sen svimmade jag :))) (har bara svimmat max 5 ggr i mitt liv)

3. Nää verkligen inget bra eller nyskapande. :(( Är en sån som älskar att springa, och mensvärken brukar lätta när jag ger mig ut på en runda. Men det sista en vill göra när en har menzflow e nog att röra på sig, så det tipset är kanske inte till så stor hjälp.

ellin☮r sa...

HURRA, äntligen!! har mens as i type, så det känns passande.
1. brukar variera, men när jag får det är det typ 2 första dagarna och fyfan, no me gusta. blir för det mesta mycket tröttare när jag har mens också, så ligger i sängen och sover, har ont, och springer ibland på toa för att färga vattnet rött. äter ibuprofen on the clock, ungefär. OCH!! får typ alltid rallybajs första dagen??? inte jävla najz kombo.

2. då jag fick åka in på akuten och få jävla *dropp* pga utomjordslig smärta. :)))) var blekare än blekast (läpparna syndes inte), kräktes, trodde jag skulle svimma men klarade mig ifrån det iaf. mensvärk x1000, upphöjt i vätskebrist + tom mage = ej att rekommendera.

3. extra starka tabletter (fick recept den^ gången men de är slut, RIP). varm mat äten (gärna i sängen) ur matlåda -> fungerar som värmekudde(/låda) mellan tuggorna. onani!!!!!!!11två släpper det värsta trycket nå jävulskt, mmmmmh. samt varm dusch<3

sarah sa...

1. Har sjuuuuuhuukt ont dagen innan mensen anländer samt första och andra dagen, känns typ som att livmodern håller på att explodera alternativt äta upp mig inifrån. Kan ej jobba eller fungera som en vettig människa så spenderar dessa två dagar under täcket och lever på chips och värktabletter fungerar ej, har testat typ ALLT. Har varit såhär sen jag slutade med mina p-piller för två år sen, innan hade jag bara ont typ två gånger om året. Har funderat på att börja med dem igen bara för att det är så jäkla onice att vara levande död ibland även om det bara är tre dagar i månaden, men pallar ej att börja fippla med hormoner och grejer igen :c
2. Någon gång under första året med mensen som kömpis hade jag riktigt jävla panikont och kräktes konstant i typ tre dagar, svimmade när jag rörde mig för mycket (typ rörde lilltån för hastigt) och var helt jävla likblek. Var upp på akuten en sväng men blev avfärdad jävligt snabbt med ett "äh det är bara lite mensvärk, det går över snart, drick mycket vatten och ta en alvedon"
3. VARMA BAD. Det enda som fungerar för mig. Nu har jag inget badkar längre så brukar ligga i fosterställning i duschen, tyvärr inte lika effektivt men hjälper lite!

Anonym sa...

YAAAY MENS <3

1. I mina år som ung teenager hade jag helt sjuka mensvärkar. Fakking insane, förstörde på många sätt mitt sociala liv. Hade sådana fruktansvärda kramper att jag var tvungen att ligga sängliggandes pga kunde varken gå eller stå hela dagar, vilket gjorde att jag missade mycket skola osv = skitdåligt alltihop. Eftersom det bara eskalerade med tiden sökte jag hjälp på ungdomsmottagningen och fick som råd att käka p-piller för att reglera värken. Och fakking halleluja, det hjälpte!! Sedan dess hade jag "normala" mensvärkar som (som självklart också suger) men som istället gjorde ont dagen innan och en-två dagar in på mensen och ofta hjälpte med värktabletter. Sedan typ två år tillbaka har jag bytt till minipiller istället och har typ aldrig mens: no mens=no mensvärk <333

2. Oh herrejesus. Fan vad ont man har haft. Kommer ihåg en gång när jag gick på högstadiet och hade såndär crazy mensvärk innan jag började med p-pillrena. Satt på någon lektion och krampade sönder och iprenen jag slängt i mig hjälpe såklart inte. Kunde inte koncentrera mig på någonting att än just den sjuka smärtan och knöt både nävar och bröt av pennor under bänken pga visste inte vart jag skulle ta vägen. Pratade senare med en lärare efter lektionen om att jag mådde dåligt och ville gå hem, hon påpekade att jag såg blek ut och förstod att jag inte mådde bra. Självklart blyg som jag var och tabubelagt som mensen var i mina ögon vågade jag inte säga att det var mensvärk utan självklart ville jag gå hem pga influensa eller liknande. Så jävla synd att jag inte vågade säga riktiga anledningen?! Hon hade ju säkert förstått! Hoppas kidsen idag vågar säga till om mensvärk, lika normalt som man vill gå hem för någon annan värk.

3. För mig har det alltid hjälpt att lägga sig i sängen med en värmedyna eller värmekudde på magen, i kombo med någon värktablett. Självklart med en Marabou och tjutvänlig mysfilm <3

Anonym sa...

Du kanske redan vet om det eller har sett det men bara IFALL du kanske inte gjort det så får du inte missa senaste avsnittet av Kobra som handlar om MENS <3 ALLA borde se

http://www.svtplay.se/video/2400292/kobra/avsnitt-5-mens-haller-tabut-pa-att-forsvinna

Anonym sa...

1. Har nu inte haft mens sen början på året, men då jag haft mens när jag ätit p-piller och dylikt har jag varit sängliggande i 1-2 veckor. Utöver mensperioden styr den fortfarande himla mycket.

Jag har alltid värk innan; problem och ont i urinblåsan och tarmarna, värk i lederna, huvudvärk, mag- och ryggvärk. Sedan eskalerar det under mensen och ebbar ut någon dag efter att mensen är över.

2. Kunde inte resa mig upp, kunde inte hålla i ett vattenglas själv, grät när jag gick på toa, kunde inte gå. Min partner kunde inte sätta sig i vår säng för att jag hade för mycket ont. Utöver den jävla pissvärken, blödde jag fruktansvärt mycket. Blödde igenom många plagg och var tvungen att springa på toa och byta skydd hela tiden </3

3. Ja, okej!! Viktiga saker att tänka på är att hålla leder varma (fot- och handlederna är mkt viktiga); dricka mycket vatten; filt lindad hård runt magen (som från revbenen ner till rumpan OCH addera värmekudde eller dylikt om en vill/alternativt sätt dig i duschen/badkaret med duschmunstycket mot magen under varmt vatten); om en kan (!!), rör på dig; om en brukar ha mycket värk, ta en värktablett så fort en känner minsta lilla så att det inte bryter ut; mens är en inflammation i kroppen och om en har jobbig mens borde en rusta upp innan med bra saker som är bra för immunförsvaret (som ingefära, vitlök); och sen har jag egentligen tusen till men kommer inte på fler

malin sa...

1. Min mensvärk varierar från att knappt finnas alls till att vara så hemsk att jag nästan dör av smärta samt mår illa och vill spy/svimma. Går i perioder, de värsta gångerna har varit månaderna efter varandra. Som tur är har det varit som värst när jag bara varit hemma så de här ogenomlidliga gångerna har inte påverkat min vardag.

2. En gång när jag fortfarande bodde hemma tänkte jag att mensvärken kanske skulle försvinna/bli lite bättre om jag tog en dusch (behövde ju ändå tvätta håret). När jag står där och masserar in schampoo känner jag får jag klassiska snart-svimmar-jag-tecken (snurrig, lock för öronen etc). Tänker att jag borde sätta mig ner och nästa sak jag minns är att jag ligger på golvet i duschen och duschslangen flyger runt och sprutar vatten överallt. Duschade klart sittandes på golvet och grät sedan för pappa som fixade mackor och juice till mig.

Sen finns den en annan mens som gjorde ÄNNU ondare och som jag mådde ännu sämre av. Tittade på film, började må lite illa, gick på toa och kände hur allt bara blev ännu värre av den lilla promenaden till badrummet. När jag kissat tog jag en ipren och gick tillbaka till soffan för att fortsätta att kolla på filmen. Men det gick inte. Gick tillbaka till toaletten och satt där ett tag, allt snurrade och jag ville spy och bajsa samtidigt men gjorde inget utav det. Insåg efter ett tag att det var svårt att sitta upp så gick iväg till sängen istället och slängde mig runt tills jag hittade något sätt att ligga som gjorde lite mindre ont men fick ständigt byta ställning eftersom smärtan hela tiden kom tillbaka bara någon sekund. Grät och ville spy. Efter ett tags rullandes runt i sängen somnade/svimmade jag.

3. Mitt enda tips är ipren eller någon annan tablett som innehåller ibuprofen. Går att blanda (någorlunda, bättre i alla fall än andra verksamma ämnen) med alkohol också så om man vill festa på kvällen behöver man inte oroa sig! Superbra!