onsdag 11 mars 2015

HUR KAN DU PRAKTISERA SYSTRASKAP?

Blev inspirerad av eminenta Hej Blekk's inlägg om att praktisera feminism, så här kommer ett inlägg om vad en kan göra för att praktisera systraskap:



- Snacka inte skit om tjejer. Kanske kommer du inte älska alla tjejer du möter, fine, men snacka inte illa om tjejer. Någonsin. I denna mens world måste vi hålla ihop.

FET PS! Av erfarenhet kan jag avslöja att när en aktivt slutar snacka skit om tjejer slutar en att leta fel dessutom vilket leder till den awesome insikten att majoriteten av alla brudar en möter är så inihelvete bra peepz.

- Supporta dina kreativa medsystrar. Vare sig det rör sig om ett band, en konstnär, en bloggare, what evvs - dela dela dela på sociala medier. Spamma sönder hela internet med ascoola och kreativa b-rudar.

- Gör en spotifylista med kvinnliga band/artister. Här är min.

- Stå upp för dina systrar på krogen. Tror alla kan känna igen sig i att bli tafsad på/se någon annan tjej bli tafsad på av en rude dude när en är ute. Vågar du inte konfrontera killen själv kan du ta hjälp av kompisar eller av krogvakt eller annan personal.

- Stå upp för dina systrar om de blir kränkta eller orättvist behandlade.

- Ha så många tjejhäng du kan. Vare sig det är middag, film, spelkväll eller en utgång! Det finns fan inget roligare än att hänga med brudar!

- Titta på filmer om tjejer. Allt för många filmer handlar om män. ~*ZNARK*~ Tips: The to do list, Mean Girls, Clueless, Fucking Åmål, Tjenare Kungen, Bring it on, Blue Crush, Wip it, Juno etc osv.

- Don't hate on the other woman. Har din love interest träffat en ny tjej eller kanske t.o.m. varit otrogen - hata inte på tjejen då det aldrig är hennes fel. Tänk istället att din L.I. är ett arsel med god smak.

- Ge tjejer komplimanger baserade deras på awesome egenskaper och personlighetsdrag! Hjälp till att stärka varandras självförtroenden och stötta varandra!

7 kommentarer:

ebba sa...

så fina tipzzz!!

elli sa...

en till mkt viktig också: systerskap, inte cis-terskap. trans/ickebinära syskon, alla ska med! (förutom killar because killbaciller, obviously)

elli sa...

..himla fin lista hörru, förrestN! :')

Fine - skriver om sex, kärlek, relationer & feminism sa...

Peppigt :'-)

humle sa...

bless you, super fint! :)

Anonym sa...

Alltså. Ursäkta. Men jag blev så sjukt provocerad. Jag vet inte hur dina tidigare förhållanden sett ut, men jag har varit i förhållanden där min partner gått bakom min rygg och varit otrogen. Och jag vet inte om du vet vad det gör med en, men det finns ingenting som sänker ditt självförtroende så pass mycket. Och det spelar ingen roll om det är en kille eller en tjej min partner varit otrogen med, det är fortfarande exakt lika vidrigt. Alla gånger detta har hänt mig så har personen som min partner varit otrogen med vetat om att jag finns, men ändå gått med på det. Och då blir den personen exakt lika delaktig i denna psykiska misshandel som min partner. Då kan dom båda dra åt helvete lika mycket och då skiter jag fullständigt i girlpower. Faktiskt.

åsa sigrid sa...

Lööööv it!